Tuesday, September 2, 2014

5 Sebab Utama Kenapa Perlunya Bersarapan Pagi


Mesti ramai yang suka skip breakfast kan? Lepas baca ni, janji jangan skip breakfast lagi ok :)

Sarapan pagi ialah meal yang paling TERPENTING tapi ramai yang skip breakfast atas alasan jadual kerja yang sibuk. SEPATUT nya korang perlu berusaha sebaik mungkin utk mulakan pagi anda dengan mengambil makan yang penuh dengan nutrien. Sarapan pagi yang penuh dengan nutrient akan membantu anda utk memberikan tenaga yang diperlukan utk anda menghadapi hari yang penuh cabaran. Ada 6 sebab kenapa korang perlu bersarapan pagi :

 1. Membantu anda untuk lebih fokus

       Anda akan lebih mudah fokus dengan kerja atau sekolah bagi pelajar sekiranya perut anda berisi. Sekiranya  anda lapar, it is confirm kita susah nak fikir pasal kerja. Mesti fikir pasal makanan aje. Conclusion, Bila  lapar è Kita tak fokus pada kerja

       2. Menghindari anda dari kenaikan berat badan

       Penyelidik dah buat kajian dan mendapati orang yang selalu tak bersarapan ada high tendency untuk  mendapat BERAT BADAN BERLEBIHAN/OVERWEIGHT. Bila kita skip breakfast, kita  akan/berkemungkinan besar utk makan secara berlebihan semasa makan tengahari dan makan malam. Dan  juga, anda menggalakkan badan anda utk menyimpan kalori bila skip breakfast. Haaaa, takut berat badan  naik kan? Jgn skip breakfast ok!  
      
      3. Metabolism Booster

Semasa tidur, metabolism badan kita akan menurun dan dengan mengambil sarapan pagi akan membantu anda memulakan/jumpstart metabolism dengan baik. Metabolisma yang cepat akan membantu utk membakar kalori sepanjang hari. Ni salah satu sebab utama orang yang sering bersarapan pagi mempunyai berat yang ideal/kurang dari yang sering tinggalkan sarapan pagi.

4. Membantu merendahkan kolestrol jahat / LDL

LDL kolestrol akan terenap dalam arteri/salur darah dan akan membawa kepada pelbagai masalah jantung. Kajian menunjukkan mengambil sarapan pagi secara rutin membantu merendahkan LDL kolestrol atau pon kolestrol jahat ni.

5. Menghalang Serangan Jantung

Kajian yang dijalankan oleh Harvard School of Public Health menunjukan orang yang meninggalkan sarapan pagi mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat SERANGAN SAKIT JANTUNG. Dengan tidak mengambil sarapan pagi akan meningkatkan risiko high cholesterol, berlebihan berat badan (OBESITY), high blood pressure dan penyakit kencing manis (DIABETES). Semua tanda-tanda ni adalah permulaan kepada risiko serangan jantung yang boleh membawa kepada STROK dan MAUT.



Jadi, dengan bersarapan pagi akan membantu anda untuk mengurangkan risiko serangan jantung. Ianya penting utk anda mencari masa utk bersarapan pagi. Healthy breakfast membantu utk increase your metabolism, energy booster, membantu anda lebih fokus dan mengurangkan kolestrol jahat. Berat badan pon kurang, mesti cantik kan? Dan kita lebih sihat :)




Jadi apa kata anda? Nak sarapan atau tak? Heeeeee


===================================================================

Dapatkan sarapan sihat dan pantas dari saya. Terdapat pelbagai pilihan terbaik untuk anda :

# ENERGIZING SOY PROTEIN (Sila Klik)

# MEALSHAKES (Sila Klik)

# PERFORMANCE DRINK (Sila Klik)


UNTUK PERTANYAAN DAN PEMBELIAN :

SMS/Whatsapp : 017.6790.928

Email : bazilahramly@gmail.com

2 comments:

eMMe said...

jom breakfast dlu Baz! sebelum mulakan tugas...sihat ke Baz?
dah brape bulan ek?take care dear...

Bazilah (^0^) said...

hehehe dah breakfast nasi kerabu td kak :) alhamdulillah sihat, dah 5 bulan lebih kak huhu

 

Template by BloggerCandy.com