Friday, September 12, 2014

Apa yang di makan ketika hamil?


Kita adalah apa yang kita makan. Apa yang kita makan akan menjadi darah daging dan mempengaruhi tahap kesihatan kita. Jadi penting nya utk memastikan kita makan dari sumber yang halal (halal dari segi syarie dan halal dari segi wang yang di gunakan utk membeli makanan) dan pentingnya dalam memastikan apa yang di makan mencukupi nutrisi harian kita.

Bagi ibu-ibu hamil ni lagi lah penting utk jaga pemakanan. Sebabnya kita kena pastikan nutrisi buat kita sebagai ibu menckupi dan utk anak didalam perut pon mencukupi. Yelah kita mmg tak boleh pasti apa yang kita makan cukup ke nutrisi, terlebih ke, terkurang ke tapi sekurang-kurangnya kita kena fikirkan cara utk pastikan nutrisi ni di cukupkan.

Jadi apa yang ibu-ibu yang comel buat? Saya share apa yang saya lakukan ye :)

Untuk kehamilan pertama dulu (masa mengandungkan si comel Maryam safiyya), saya memang tak tinggal ubat-ubatan yang klinik bekalkan, folic acid, kalsium, iron tablet, vitamin c semua saya telan. Dah masuk 3rd trimester saya ambil pulak neurogain pb seperti yang dicadangkan oleh mak mertua saya . Walaupun tak suka menelan ubat2 tapi demi anak yang dikandung, telan jugak laaaaa hehe. Alhamdulillah memang tiada masalah pada kesihatan cuma masalah HB rendah sangat menghantui. Nurse suruh makan iron tablet dengan juice orange saya buat. Suruh makan kacang kuda saya makan. Suruh banyakkan makan bayam saya makan. Tapi HB tetap di bawah 11. STRESS mak masa tuh hahaha..Tapi setiap org ada bahagian masing-masing kan?


Untuk kehamilan kali kedua ni pula dah berkenalan dengan SHAKLEE. Shaklee memang dah sebati dgn saya sejak berpantang dulu lagi. Alhamdulillah sangat serasi. Dan kali ni utk anak kedua, saya mengamalkan supplement Shaklee secara konsisten setiap hari.


Apa yang saya makan adalah :

# Energizing Soy Protein : Untuk tenaga berpanjangan, kuatkan rahim dan perkembangan janin yang baik

# B-complex : B-complex Shaklee dilengkapi dengan FOLIC ACID. Kiranya 2 in 1. Dan b-complex Shaklee ni mengandungi lebih banyak kandungan b-complex nya vitamin b-complex lain. B-complex yang dilengkapi folic acid ni bagus dan sangat diperlukan utk pembentukan tulang belakang baby. B-complex ni sangat2 digalakkan utk dimakan oleh sesiapa yang merancang utk hamil. Sangat bagus utk rahim ok :)

# Vitalea : Multivitamin pertama di dunia. Mengandungi 30 nutrisi harian lengkap yang di ekstrak dari tumbuhan dan buahan. Dilengkapi dengan IRON FORMULA. Sesiapa yang ada masalah HB RENDAH sangat-sangat digalakkan makan vitalea ni. Alhamdulillah untuk anak kedua ni, tiada lagi masalah HB RENDAH buat diri ku. Bye-bye HB rendah hehe. Setiap kali check up mmg atas 11 dan nurse pon asyik puji. Bangga mak hehehehe

# Vita C Plus : Baik utk imunisasi. Baik utk kulit. Mak nak cantik hehehe. Saya amalkan makan sebiji Vita C bersama dengan Vitalea. Sebabnya Vita C membantu penyerapan IRON dlm badan dengan lebih maksimum.

# Ostematrix : Sumber kalsium harian saya! Sebabnya saya tak minum susu. Bila tak minum susu mana nak dapat sumber kalsium kan? Inilah makanan penting saya. Yelah saya perlu kalsium utk diri sendiri dan tentunya baby pon nak kalsium utk pembentukan tulang temulang dia kan. Jadi penting bagi saya utk makan 4 tablet sehari sblm tidur! Selain membantu utk penuhi tuntutan kalsium badan, ianya juga membantu saya MELAWAS dengan lebih baik. Ibu hamil selalu ada masalah SEMBELIT kan? Ini sangat membantu ok! Dan membantu utk dptkan tidur yang lena juge :)

# Omega Guard : Saya mula makan bila kandungan dah memasuki 2nd trimester. Dah tak consume NEUROGAIN PB, sbb nya bila di hitung-hitung, beli OMEGA GUARD lebih menjimatkan dan berbaloi-baloi :) Omega Guard sangat bagus utk pembentukkan sel-sel otak bayi. Saya makan dengan harapan sel-sel otak baby akan berhubung dengan baik dan menjadi anak yang bijak dan soleh solehah nanti. Ohh, baik juga utk kenaikan berat badan ibu hamil. Hihihi. Berat anda tidak akan naik melampau-lampau bila makan omega guard (berdasarkan pengalaman saya sendiri )

Haaa, ni je yang saya WAJIB ambil setiap hari disamping makanan-makanan harian lain. Makanan lain tetap makan hehehe. Supplement ni hanyalah makanan tambahan, jgn buat macam makanan ruji plak ok ibu-ibu semua.

Korang makan apa pulak semasa kehamilan?

Eh pada yang berminat utk dapatkan produ-produk Shaklee utk kegunaan hamil 9 bulan ni boleh whatsapp saya ok. Kalau vitamin tak habis semasa hamil, jgn risau masih boleh dimakan semasa BERPANTANG juga (make sure belum expired lerr) . Tapi menjimatkan kannnn?

Eh contact saya cpt-cpt ok !

UNTUK PERTANYAAN DAN PEMBELIAN :

SMS/Whatsapp : 017.6790.928
Email : bazilahramly@gmail.com


Disclaimer #1 : Setiap pembelian, anda layak menerima jadual makan dan tips ekslusif yang berkaitan, konsultasi percuma berterusan (after sales service) dan anda juga layak di jemput ke group ekslusif tertutup di facebook

Disclaimer #2 : These statement have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


1 comment:

shaFazie said...

azie pun kadang HB rendah,risau sangat..

terima kasih kak bagi tips dekat atas sekurangnya sedikit sebanyak dapat membantu azie time pregnant ini

 

Template by BloggerCandy.com